El dia 21 de febrer va ser el Dia Internacional de la Llengua Materna. Gràcies a la iniciativa de Bangladesh, des de l’any 2000 aquest és un dia que s’ha marcat als calendaris d’arreu del món. Des de fa anys per nosaltres també és una data celebrada, ja que creiem en la importància de visibilitzar les llengües que parlen els nostres alumnes a casa, sent aquestes un mirall de la societat multilingüe i multicultural en la qual vivim i de l’escola que entre tots i totes creem.

Aquest curs vam arrencar a treballar en aquest dia amb el grup d’alumnat nouvingut, tant de primària com de secundària, plantejant històries i convertint-les en còmics per al Certamen Literari Escolar en Llengües d’Origen. Vam començar revisant vocabulari sobre el cos i el vestuari per poder crear els nostres propis personatges i a partir d’aquí van deixar volar la imaginació i la creativitat per endinsar-se en el tema que ens proposava el certamen: L’aventura de llegir. Un cop van tenir el document enllestit en la seva llengua materna van fer la traducció al català, per continuar millorant la seva comprensió i expressió en aquesta llengua. Podeu veure’n el resultat cliqueu els símbols + del següent diagrama. 

Posteriorment, ens vam preparar per donar visibilitat al dia, reconeixent les llengües maternes dels alumnes, que sovint ens poden passar desapercebudes. L’alumnat nouvingut va escriure un correu electrònic a les tutores i tutors per saber quantes llengües parlen els nens i nenes de cada aula. I… quina sorpresa! Vam descobrir que en són 23! Vam pensar frases que poguessin encaixar en diversos llocs de l’escola i vam implicar la resta d’alumnes, que van decorar amb il·lusió els cartells en la seva llengua. 

A partir d’aquesta proposta va sorgir una iniciativa amb I4 Mulasses. Ens van convidar a la seva classe per conèixer-nos i explicar-nos que precisament estaven fent un projecte sobre els països on havien nascut ells o els seus pares i mares, així com les llengües que parlaven. Les alumnes nouvingudes de 4t, 5è i 6è els van explicar la proposta dels cartells i ells els van compartir tot allò treballat a l’aula. Ens vam adonar que era una de les classes en la que tenen més llengües maternes. En vam contar 9!

Gràcies a tots i totes, la nostra escola ha pogut lluir amb missatges escrits en moltes llengües. L’últim repte és saber què hi posa! Per això, qui ho vulgui endevinar, haurà de preguntar a les persones adequades que parlin aquella llengua! I pels que no ho hagin pogut esbrinar, aquestes presentacions els hi diran les respostes. 

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.