A l’Escola, creiem fermament que educar per al segle XXI implica dotar l’alumnat de les competències digitals que li permet comprendre, crear i transformar el món que l’envolta. Per això, integrem la robòtica educativa i el pensament computacional com a eixos clau dins del nostre projecte pedagògic.
Aquest curs 2024-2025, gràcies a la subvenció del programa europeu “Código Escuela 4.0”, hem ampliat significativament els recursos tecnològics del centre, incorporant material adaptat a cada etapa educativa: des dels Blue-Bots i estores temàtiques a infantil, passant per kits LEGO® Education, Tale-Bot, Elecfreaks, Micro:bit i Photon, fins a impressores 3D, sensors, Arduino i generadors d’energia renovable per a l’ESO.
L’objectiu és fomentar, des de ben petits, el desenvolupament del pensament lògic, la creativitat, la resolució de problemes i el treball col·laboratiu, tots ells aspectes fonamentals de la competència digital de l’alumnat. A través de la robòtica i la programació, no només aprenen a utilitzar la tecnologia, sinó a entendre com funciona i com poden fer-la servir per transformar el seu entorn de manera crítica i responsable.
La nostra aposta per la robòtica educativa ens permet avançar cap a un model d’aprenentatge actiu, transversal i inclusiu, on cada alumne pot explorar, experimentar i créixer al seu ritme, preparant-se per afrontar els reptes d’un món cada cop més tecnològic i interconnectat.

Educació Infantil: descobrir la tecnologia jugant
A les aules d’infantil, l’alumnat fa les primeres passes en el món de la robòtica a través del joc i la manipulació. Amb els Blue-Bots i les estores temàtiques, els nens i nenes aprenen a seqüenciar ordres, orientar-se a l’espai i resoldre petits reptes. Amb el suport del TacTile Reader, poden introduir instruccions de manera tangible, fomentant la motricitat fina i la comprensió lògica. Tot plegat, des d’un enfocament lúdic que potencia la curiositat, la creativitat i el treball cooperatiu.
Educació Primària: programar per aprendre i crear
A primària, aprofundim en el pensament computacional a través de materials adaptats a cada cicle. A cicle inicial, fem servir robots com el Tale-Bot Pro i el Matatalab, que permeten programar mitjançant botons i targetes visuals. A cicle mitjà, incorporem el SPIKE™ Essential de LEGO® i kits STEAM Coding Set, que combinen la robòtica amb activitats de ciència, art i música. A cicle superior, l’alumnat comença a introduir-se en la programació amb Micro:bit i kits de projectes com Elecfreaks, que permeten crear dispositius interactius, ciutats intel·ligents i sistemes de reg automàtic, entre altres propostes creatives.



Educació Secundària: tecnologia per comprendre i transformar el món
A l’ESO, la robòtica i la programació s’integren dins de projectes interdisciplinaris on es posa l’èmfasi en la resolució de problemes reals, el pensament crític i la innovació. Utilitzem kits com Arduino Starter amb diferents sensors, LEGO® SPIKE Prime o BricQ Motion per desenvolupar projectes tecnològics relacionats amb les energies renovables, la domòtica o l’automatització. També disposem d’una impressora 3D i d’un generador eòlic solar que ens permeten treballar les STEM de manera pràctica i contextualitzada.


Una aposta compartida per a un futur digital i humà
Eduquem per formar persones preparades per al futur, però també compromeses amb el present. La integració de la robòtica i el pensament computacional és molt més que l’ús de tecnologia: és una manera d’aprendre a pensar, crear, cooperar i resoldre problemes de forma crítica i creativa.
Volem agrair el suport rebut a través del programa europeu “Código Escuela 4.0”, que ens ha permès enriquir el nostre projecte educatiu amb nous recursos i experiències. Continuem treballant, amb il·lusió i compromís, per oferir als nostres infants i joves les eines que els permetin entendre i transformar el món.
