A partir de l’observació d’una planta de farigola que teníem a la classe, vam veure com anava creixent. Ens vam plantejar si nosaltres creixem com les plantes i quan creixem. Algun company de la classe va comentar que creixem quan fem anys, que creixem el dia del nostre aniversari. 

Però, quin és el dia del nostre aniversari i cada quant fem anys?

A 1r Farigola vam començar una nova Situació d’Aprenentatge: “Quant de temps passa fins que tornem a celebrar el nostre aniversari?”

Les respostes a aquesta pregunta van ser molt diverses: cada poques setmanes,  amb el pas del calendari, cada 88 dies,  amb dos o tres mesos, cada 6 mesos… I ens vam adonar que no teníem clar cada quant celebràvem el nostre aniversari: quant de temps passava entre aniversari i aniversari?

A partir d’aquest dubte-repte vam començar a treballar.

Vam esbrinar el dia i mes del nostre aniversari. Vam veure que alguns companys i companyes havien nascut el mateix mes que nosaltres. Vam fer grups segons el mes que havíem nascut. Cada grup va fer un cartell amb el nom del mes i després van escriure a sota el dia que van néixer i el seu nom.  Però, estaven tots els mesos?

Vam veure que només ens havien sortit 10 mesos entre tots els aniversaris de la classe.  Vam descobrir que ens faltaven alguns mesos escoltant la cançó de “Els mesos de l’any” de la Dàmaris Gelabert. Ens faltaven dos mesos i els vam incloure. Ja en teníem 12. Els vam endreçar tal com deia la cançó. Vam descobrir que 12 mesos és un any. També vam parlar de les estacions de l’any i vam descobrir en quina estació de l’any havíem nascut. 

Havíem escrit el dia del mes que celebràvem anys, però vam veure que els números dins dels mesos estaven embolicats i que no seguien un ordre. Aleshores, dins de cada mes vam ordenar els números del més petit al més gran.

Per acabar d’entendre el pas del temps, vam anar a la sala de psicomotricitat a viure en persona quant triguem a tornar a fer anys. 

A la sala de psicomotricitat vam fer un puzle entre tots que ens va ajudar a col·locar bé els mesos i el pas del temps. Ens vam organitzar per dies i mesos i amb el moviment d’un nen o nena passant pel costat dels seus companys i companyes i, contant els mesos per tornar al seu lloc, vam veure que per tornar a celebrar el nostre aniversari havien de passar 12 mesos i, per tant, un any. 

Una situació d’aprenentatge que va néixer de les seves inquietuds i que ens ha portat a entendre el pas del temps. Ara ja sabem que quan complim anys ens hem d’esperar 12 mesos més  per a tornar a celebrar el nostre aniversari! L’espera es farà llarga!