Els nostres alumnes de 3r, de Primària amb altres alumnes de diferents centres educatius de la ciutat, han participat en el projecte “Art, natura i sostenibilitat”, proposat per l’Agenda 21 escolar de Vilanova i la Geltrú. A través de l’elaboració d’obres d’art col·lectives han volgut representar algun fet que no els agrada, els inquieta, o simplement veuen que és possible millorar. Totes les obres tenen un rerefons molt important i impactant relacionat amb el nostre entorn i estan fetes de materials quotidians, de la natura i reutilitzats (seguint una mica la idea de la Mostra d’Art d’Objectes Reciclats que s’havia fet fins ara).
Una primera fase, motivacional, va consistir en la visita de l’artista local Albert Llobet:
“El meu procés creatiu està profundament influït per la natura i el respecte per ella. Visc prop del mar i hi trobo una de les meves fonts principals d’inspiració, incorporant a les meves obres objectes orgànics, donant-los color i integrant-los en estructures tèxtils complexes”.
A través de la seva visió del món i de l’art, va intentar explicar als nens i nenes com podien elaborar la seva obra en grup. Va voler fer que s’adonessin que poden representar a través de l’art abstracte allò que senten i que poden reutilitzar materials.
Van continuar, amb una segona fase, en la que els grups d’alumnes van pensar el projecte que volien crear, van elaborar un croquis i una llista d’allò que necessitarien per poder dur-lo a la pràctica.
El següent pas va ser executar l’obra d’art. No va ser una tasca fàcil, ja que era molt complicat plasmar tot allò que havien pensat. Van sorgir dues idees a cada classe:
L’ARBRE MÀGIC
És un arbre gran fet de paper marró amb moltes fulles. Està al centre de l’obra i envoltat d’un riu blau. Té granges, cases i un hort al voltant. També hem posat un gronxador a l’arbre.
Com que l’exposició es diu “Art, natura i sostenibilitat”, l’arbre representa la natura. Hem escollit un arbre perquè és un element de la natura. L’hem fet gran i està al centre de l’obra perquè són molt importants per netejar l’aire i treure oxigen.
LA PLATJA DE LA PESCA
Hem fet una platja i un port tocant al mar. També hem fet vaixells al nostre mar i hi ha una xarxa de pescadors. A la banda dreta de l’obra hi ha una zona que representa el cel i en ell hi ha un avió. Hem fet també una barraca de cartó perquè a la majoria de les platges hi ha barraques. També hi ha surfistes perquè a la nostra platja sempre n’hi ha.
Hem escollit fer una platja perquè vivim a Vilanova, que és una ciutat amb costa i que té pescadors. També volíem representar els pescadors perquè hi ha canvi climàtic i tenen un problema perquè no hi ha tants peixos. Amb aquesta obra volem conscienciar la gent que s’ha de cuidar la platja i el mar de la nostra ciutat.
Tot i que representem la platja amb moltes activitats, volem recordar que no podem contaminar-la, l’hem de respectar i no tirar-hi brossa.
EL NOSTRE PLANETA ÉS AIGUA
Amb la seva obra, els nens i nenes van expressar que necessitem l’aigua per viure, que el nostre planeta ens la proporciona, però que les persones no tenim prou cura del seu consum i podríem estar provocant una sequera preocupant. Si no canviem els nostres hàbits, la VIDA com nosaltres la coneixem desapareixerà i no podrem fer moltes accions vitals del dia a dia.
Amb cartó van representar la Terra. Els continents els van fer amb elements de la natura com fulles, escorça d’arbres… Als oceans van posar-hi uns peixos que van fer amb plàstic blau per denunciar que al mar estem abocant grans quantitats d’aquest material.
Penjant d’aquesta Terra, vam posar una xarxa com la que utilitzen els pescadors. D’ella penjaven ampolles de plàstic d’aigua, cadascuna contenia un dibuix amb diferents usos que les persones, els animals i les plantes fem de l’aigua.
L’obra final era com un gran atrapa-somnis o mòbil per poder penjar del sostre o en una paret.
EL NOSTRE PLANETA ÉS ÚNIC I BONIC
Aquesta obra vol expressar com tots els éssers vius d’aquest planeta ens necessitem els uns als altres, que tot el que hi ha és únic i que cal valorar-lo. Els nens i nens van construir un tren amb capses de cartó. Cada vagó representava una part de la Terra: un vagó era els oceans, un altre la terra, un altre el sistema solar per demostrar que el nostre planeta és únic i, per acabar, la locomotora per representar les persones que han de tenir cura de l’entorn.
Els vagons es van dibuixar amb aquarel·la i els diferents detalls amb materials reciclats: les rodes són tapes de pots de vidre, amb botons van fer el sistema solar amb un personatge de plastilina que abraçava el planeta Terra, el sostre del vagó estava fet amb elements naturals com trossos de tronc d’arbres, pètals de flors, etc.
La conclusió final dels autors d’aquesta obra va ser: “Hem de tenir cura del nostre entorn per no perjudicar-lo amb les nostres accions!”
L’última activitat va ser la visita de l’artista per veure com havien quedat les nostres obres i que els nens i nenes li poguessin explicar què havien volgut representar amb el que havien fet. També ens van gravar treballant i alguns dels alumnes van ser els encarregats d’explicar el sentit de la nostra feina, que ha culminat amb una exposició col·lectiva a La Sala, en la que han participat diferents escoles de la ciutat junt amb obres de l’Albert Llobet.
Podeu veure la notícia publicada a la web de l’ajuntament: L’alumnat de la ciutat crea i reflexiona sobre la sostenibilitat a través de l’art