Quantes vegades ens hem preguntat si una notícia era certa o manipulada? I quantes vegades hem reenviat imatges, titulars a través de whatsapp sense haver comprovat la font? Sabem que les informacions ens arriben, i, sobretot, arriben als nostres fills i filles, a través de mitjans que no sempre són fiables. Així doncs, quan més accés tenim a la informació, més desinformats podem arribar a estar i més es pot manipular la nostra opinió i actuació com a ciutadans.
Amb l’objectiu de fer-ne conscients els alumnes, durant la segona meitat del trimestre a 3r d’ESO hem participat en el projecte finançat per la Unió Europea SMILES d’alfabetització mediàtica, que té com a objectiu ajudar a les persones joves a aprendre a combatre la desinformació. SMILES reuneix entitats dels Països Baixos, Espanya i Bèlgica on s’hi inclouen biblioteques, organitzacions d’alfabetització mediàtica i instituts de recerca, amb l’objectiu de desenvolupar, provar i monitoritzar l’efectivitat d’un enfocament educatiu innovador per combatre la propagació de la desinformació1.
L’activitat, duta a terme a l’escola per un docent i una bibliotecària municipal durant vuit sessions setmanals d’una hora, s’ha dividit en cinc blocs temàtics entorn a la desinformació i l’impacte que té en la societat, les fake news actuals i al llarg de la història, les estratègies digitals utilitzades per crear-les i per detectar-les, la llibertat de premsa, les fàbriques de trolls, la detecció d’imatges manipulades… A més, s’ha realitzat una sessió a la biblioteca Joan Oliva.
Durant aquestes vuit sessions, els alumnes de 3r d’ESO no només han reflexionat i debatut sobre els aspectes abans presentats, també han practicat la detecció de notícies falses, han creat una campanya fictícia de desinformació a partir de la creació de perfils falsos que havien de ser creïbles, han jugat a l’Harmony Square per descobrir els recursos que més desinformació generen a les xarxes, han fullejat i comparat premsa escrita, han llegit i avaluat l’impacte de notícies falses d’èpoques passades…
Un cop acabat el projecte, els efectes dels tallers es mesuraran i s’analitzaran àmpliament, a més de posar atenció a les possibles diferències entre els sistemes educatius i les cultures dels països participants. Malgrat no tenir els resultats de l’estudi, tant les formadores com els alumnes valoren positivament l’activitat i asseguren que la seva mirada respecte a la (des)informació ha canviat.