Programa “araESCRIC”
En l’Acord marc per lluitar contra el fracàs escolar, aprovat pel Govern en data 8 de febrer de 2011, es van posar les bases per combatre el fracàs escolar, un dels problemes més importants en l’educació i que esdevé un objectiu prioritari de les polítiques educatives del Govern. El Pla de Govern 2011-2014, de 3 de maig, identificà com a repte de país la millora de l’educació i la formació al llarg de la vida, i en l’eix 2, relatiu a l’ensenyament, establí com a objectiu reduir el fracàs escolar prioritzant l’expressió oral, la lectura reflexiva, l’escriptura, la comprensió dels enunciats matemàtics, l’ús de les llengües estrangeres, les competències digitals i el tractament de la informació. El Departament d’Ensenyament impulsà el programa araESCRIC com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tots els alumnes. I ho feu potenciant l’escriptura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’educació bàsica per augmentar la competència comunicativa lingüística, tenint present que l’escriptura és una activitat que permet estructurar el pensament, comunicar-se, organitzar-se, aprendre i participar en la societat. El Departament d’Ensenyament ha posat a disposició dels centres orientacions, pautes, assessorament i formació als professors, als equips directius i a les famílies perquè incorporin i sistematitzin estratègies d’escriptura com a eix vertebrador dels aprenentatges, cadascun des del seu àmbit de responsabilitat.Objectius
El pla té com a objectius generals:
- Valorar l’escriptura com a eina de construcció de coneixement i d’aprenentatge.
- Millorar la competència d’escriptura per augmentar el rendiment acadèmic dels alumnes i així afavorir l’èxit educatiu.
- Reconèixer l’escriptura com una estratègia transversal per a la millora del rendiment escolar a totes les àrees curriculars.
- Fomentar l’hàbit de l’escriptura personal i del plaer d’escriure per gaudir i créixer.
- Identificar el valor de la competència escrita per iniciar el recorregut cap a la participació en els diversos àmbits de l’activitat humana: privat, laboral, social i acadèmic al llarg de la vida.
Incorporar la literatura com a referent d’expressió escrita.
En aquest sentit, també es preveuen diversos objectius estratègics per a tots els sectors que formen la comunitat educativa.
Per als alumnes:
- Incrementar l’estona de dedicació a l’escriptura.
- Incorporar la reflexió sobre com s’escriu, per a què s’escriu, per a qui s’escriu.
- Conservar evidències de la seva producció escrita.
Per als professors:
- Planificar les unitats didàctiques que incorporin activitats d’escriptura amb un propòsit comunicatiu i adequades a un context.
- Potenciar el paper del professor com a model.
- Incorporar l’avaluació com a eina del procés d’ensenyament i aprenentatge.
- Articular els objectius de les activitats a partir d’allò que els alumnes hauran de demostrar que han après
Per als centres educatius:
- Incorporar l’escriptura i les estratègies d’expressió escrita en totes les àrees i matèries.
- Utilitzar elements per mesurar el progrés acadèmic dels alumnes.
- Incorporar pràctiques de referència educativa i projectes d’innovació de centre amb relació a l’escriptura.
Per a les famílies:
- Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de l’escriptura al centre.
- Llegir i posar en valor els escrits produïts pels fills.
- Aprofitar les situacions familiar per fomentar l’escriptura.
Per al món literari:
- Potenciar el contacte entre escriptors i alumnes.
- Fomentar la participació dels alumnes en espais literaris col·laboratius (fòrums, blogs, BookTubes, revistes literàries).
Eixos
Aquest pla es fonamenta en els eixos següents:
1) Aprendre a escriure
L’assoliment de les habilitats funcionals bàsiques d’escriptura correspon al cicle inicial de l’educació primària i és en aquest cicle on s’han de prendre les mesures de suport necessàries amb els alumnes que hi presenten dificultats. L’aprenentatge inicial de l’escriptura.El procés de la composició escrita: contextualització, planificació, textualització i revisió. Les propietats textuals: adequació, coherència, cohesió, correcció (coneixement de la norma), presentació El coneixement dels gèneres textuals i la seva funcionalitat.
2) Escriure per aprendre
L’ús de l’escriptura per a l’aprenentatge i construcció de coneixement. Els alumnes han de desenvolupar la seva responsabilitat en l’aprenentatge de l’escriptura i tenir la capacitat d’utilitzar l’escriptura com a estratègia transversal per a la millora del rendiment escolar a totes les àrees i matèries.
3) Escriure per crear i transmetre el pensament
L’hàbit de l’escriptura personal i el plaer d’escriure es fomenta practicant l’escriptura. El gust per la escriptura creativa es desenvolupa tenint com a model la literatura.
Actuacions dutes a terme per l’Escola:
Durant els cursos 2015-17 dues professores van cursar la formació oferta pel Departament d’Ensenyament. I durant els cursos 2016-2018 l’Escola va oferir una formació interna de centre per a tots els docents de cicle superior de primària i ESO, impartida per les dues professores acreditades.
Al curs 2018-2019 es va crear la comissió interna de centre formada per tres docents, una d’infantil, una de primària i una d’ESO. Els objectius d’aquesta comissió s’han proposat a curt, mitjà i llarg termini i, en línies generals, són els següents:
- crear una proposta de centre transversal, que impliqui totes les persones que intervenen en l’educació dels infants, en totes les àrees i matèries
- garantir que les propostes i acords presos es duen a terme
- assessorar els docents abans, durant i després de la realització de la pràctica d’escriptura, facilitar recursos i estratègies
- fer una valoració, revisió i actualització de les activitats d’escriptura realitzades.
Podeu consultar la web del Departament d’Ensenyament aquí: